عارف سیاسی در فیلمنامۀ «روز واقعۀ» بهرام بیضایی
عارف سیاسی در فیلمنامۀ «روز واقعۀ» بهرام بیضایی

شیرزاد طایفی؛ کورش سلمان نصر

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 259-282

https://doi.org/10.30479/irpli.2024.20524.1145

چکیده
  بهرام بیضایی هنرمندی است که در برخی از آثار او عرفان ایرانی، نمودهایی دارد که البته به نظر می‌رسد عرفان در آثار وی، نمودی از خیال‌اندیشی ایرانی است و سیاست، زیرساخت اصلی این‌گونه آثار او به شمار می‌رود. ...  بیشتر
نقد فیلم «وقتی همه خوابیم» بر اساس نظریه‌های رمان پسامدرن
نقد فیلم «وقتی همه خوابیم» بر اساس نظریه‌های رمان پسامدرن

شیرزاد طایفی؛ محمدحسین رمضانی فوکلائی

دوره 1، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 137-156

https://doi.org/10.30479/irpli.2022.17140.1052

چکیده
  بر خلاف مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی که مطابق آن، صرفاً می‌توان به مقایسۀ دو متن نوشتاری با لحاظ شرایطی پرداخت، در رهیافت آمریکایی تطبیق متون ادبی با هنرهای مختلف، از جمله سینما امکان‌پذیر است. چون رمان ...  بیشتر