نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده هنر دانشگاه نیشابور
2 کارشناس ارشد معماری اسلامی، دانشکده هنر و معماری اسلامی، دانشگاه بین المللی امام رضا ع، مشهد، ایران
چکیده
فتوت، آیینی در ایران باستان بود که پس از امتزاج با آموزه های اسلامی، معانی ژرف تری یافت. فتوت نامه ها- همچون اسنادی میان رشته ای- روش های آمیختن هنر را با اخلاق به هنرآموزان -با بلاغتی خاص- می آموخت.این پژوهش با هدف تبیین کارکرد فتوت نامه ها دراعتلای اخلاق حرفه ای در هنر ایران انجام شده است. بدین منظور، با روش کیفی، و با استفاده از برداشت میان رشته ای از متن فتوت نامه ها، اشتراک محتوا و روش آنها را با سنت معنوی هنرایرانی بررسی تطبیقی کرده است. ضرورت باز نگری در مفاهیم فتوت نامه ها، روشن می سازد که با روشمندی امکان استفاده ترویجی از محتوی آنها در هنر معاصروجود دارد. یکی از مهمترین نتایج چنین امری، حفظ سویه و ریشه های فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی- اسلامیِ مندرج در فتوت نامه ها در سطح عموم، و ارتقاء جایگاه هنر و هنرمندان از طریق تأسی به هویت و اخلاق حرفه ای است. افزون بروجوه محتوای اخلاقی فتوت نامه ها می توان به غنای ادبی بلاغی آنان هم اشاره کرد که این خود در تثبیت وتحکیم مضامین آنها بسی قابل توجه بوده است؛ ونماد پیوند راهبردی هنرایران و ادبیات فارسی به منزله کلید ورود به گنجینه های هنر این سرزمین است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the role of Fotovvatnameh in the transcendence of the moral field of Iranian art
نویسندگان [English]
1 assistant profesor
2 Master of Islamic Architecture, Faculty of Islamic Art and Architecture, Imam Reza International University, Mashhad, Iran
چکیده [English]
Magnanimity was a ritual in ancient Iran that found deeper meanings after mixing with Islamic teachings. Photo letters - as interdisciplinary documents - taught the methods of combining art with ethics to art students - with a special rhetoric - This study aims to explain the function of photo letters in promoting professional ethics in Iranian art. For this purpose, with a qualitative method, and using an interdisciplinary interpretation of the text of the photo letters, the sharing of content and their method with the spiritual tradition of Iranian art has been comparatively studied. The need to reconsider the concepts of photo letters makes it clear that there is a way to promote their content in contemporary art. One of the most important results of this is to preserve the roots and roots of the original Iranian-Islamic culture and civilization contained in the photo letters at the public level, and to promote the status of art and artists through the establishment of professional identity and ethics. In addition to the moral content of the photo letters, we can also point to their rhetorical literary richness, which has been very significant in consolidating and consolidating their themes; The symbol of the strategic link between Iranian art and Persian literature is the key to entering the treasures of art in this land.
کلیدواژهها [English]