نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 ادبیات فارسی. ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه رازی. کرمانشاه. ایران
2 عضو هیأت علمی دانشگاه رازی. کرمانشاه. ایران
چکیده
نقدادبی عبارت است از واکاوی لایههای معنایی متن برپایة نظریهها و روششناسیهایی که عمدتاً از دیگر حوزههای علوم انسانی اخذ شدهاند. یکی از این نظریهها تاریخگرایی نوین است که در اواخر دهة هفتاد و اویل دهة هشتاد توسط استیون گرینبلَت پایهگذاری شد. برخلاف تاریخگرایی سنتی که از تأثیر یکسویة تاریخ بر ادبیات سخن میگوید، تاریخگرایی نوین به تأثیر متقابل ادبیات و تاریخ بر یکدیگر باور دارد. در این پژوهش با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و اسنادی کوشیدهایم داستان رستم و سهراب را بر پایة تاریخگرایی نوین بررسی، گفتمانهای آن را شناسایی و تحلیل و دریافت معنایی تازهای از آن ارائه کنیم. به طور کلی، تعدادی گفتمان در این داستان بازنمایی شدهاند که در کشمکش با یکدیگر داستان را پیش میبرند. این گفتمانها عبارتاند از: گفتمان شهریاری (کیکاووس)، گفتمان نیرانی (افراسیاب)، گفتمان پهلوانی رسمی (رستم)، گفتمان پهلوانی غیر رسمی (سهراب)، گفتمان زنان (تهمینه و گرد آفرید) و گفتمان فرمانبردار (دیگر پهلوانان ایرانی و نیرانی).
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Reading the story of Rostam and Sohrab from the point of view of criticism of modern historicism
نویسندگان [English]
1 Persian the literature. Literature and Humanities. Razi University. Kermanshah Iran
2 Faculty member of Razi University. Kermanshah Iran
چکیده [English]
Literary criticism is the exploration of a text's semantic layers using theories and methodologies that are mostly drawn from other humanities disciplines. New Historicism, which Steven Greenblatt developed in the late 1970s and early 1980s, is one of these theories. Modern historicism holds that literature and history both have an impact on one another, in contrast to conventional historicism, which speaks of the one-sided influence of history on literature. In this study, we attempted to evaluate the tale of Rostam and Sohrab in relation to modern historicism, identify and analyze its discourses, and propose a novel interpretation from it. In this narrative, a variety of discourses have generally been depicted, and they develop the plot in conflict with another. These discourses include the Nirani discourse (Afrasiab), the official wrestling discourse (Rostam), the informal wrestling discourse (Sohrab), the women's discourse (Tahmina and Gerd Afrid), and the Shahriari discourse (Kikavos) (other Iranian and Nirani wrestlers).
کلیدواژهها [English]