تحلیل رمان زیبا صدایم کن از منظر شگردهای سه‌گانه اضطراب بنیادی هورنای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی/ گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشجو دکتری دانشگاه رازی کرمانشاه

3 دانشیارزبان وادبیات فارسی.دانشکده ادبیات.دانشگاه رازی.کرمانشاه.ایران

چکیده

چکیده
کارن هورنای (1885- 1952) چگونگی تربیت فرزندان و آسیب‌های آن را در خانوادة روان‌رنجور با رویکردهای سه‌گانة مهرطلبی، انزواطلبی و جاه‌طلبی، اضطراب بنیادی می‌نامد. علت‌های پیدایش اضطراب بنیادی، شیوه‌های تاکتیکی آن در برخورد با محیط اجتماعی و کارکرد هر یک بر روان شخصیت‌های اصلی رمان «زیبا صدایم کن» در پژوهش پیش روی به روش توصیفی- تحلیلی تبیین شده‌است، چنانکه زیبا در برابر ناپدری که از وی بهره‌کشی می‌کند، مادری معتاد که پایبند زندگی نیست و پدری ستیزه‌گر که به علت جنون ادواری در آسایشگاه بستری است، یک تیپ بهنجار در برابر پدر است، چون گاهی مهرطلب و گاهی منزوی و نیز برتری‌طلبی وی با نیازش به پیشرفت هم‌سوی است، امّا پدر و مادر و نیز ناپدری شخصیّت‌هایی جاه‌‌طلب هستند که عامل اضطراب بنیادی در زندگی زیبا شده‌اند؛ بنابر این، زیبا از حاشیة امن در خانه برخوردار نیست، بلکه وی و پدرش تحت تأثیر تاکتیک‌های اضطراب بنیادی برای مهار بحران‌های روان‌رنجوری در برابر تنش‌های محیطی هستند، چنانکه پدر، مادر و ناپدری شرایط امن محیط خانه و خانواده را هر یک به شیوه‌ای در تمام موقعیت‌ها غصب می‌کنند و زیبا با بحران روان‌رنجوری در خانواده مواجه است؛ بنابر این، زیبا شخصیتی واقعگرا و غیر عصبی است که اضطراب اساسی را کنترل می‌کند، در برابر شرایط محیطی و جایگاه اجتماعی افراد منعطف است و بین خود، محیط و سه شگرد متضاد دفاعی تعادل می‌آفریند تا با اتکای به خود واقعی و حذف خود ایده‌آلی رشد ‌کند، در مسیری به‌هنجار باشد و به خود و دیگران آسیب نزند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the Novel Entitled, Call me Ziba due to the Triple Tactics of Karen Horney 's Fundamental Anxiety

نویسندگان [English]

  • Khalil Beigzadeh 1
  • Mojgan Azarkho 2
  • Mousa parnian 3

1 associate professor of Persian of Language and Literature/ Persian literature group, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran.

2 Doctoral student of Razi University of Kermanshah

3 Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Razi University, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

Karen Horne (1885-1952) calls the way of raising children and its damages in a neurotic family with the three approaches of affection, isolation and ambition, fundamental anxiety. This study the causes of basic anxiety and the three neurotic strategies employed in the novel "Ziba Sedayam Kon" through a descriptive-analytical method, such as Ziba to the stepfather who exploits her, an addicted mother who doesnt adhere to life, and a belligerent father who Periodic insanity is hospitalized in an asylum, she is a normal type in front of his father, because sometimes she is loving and sometimes isolated, and her superiority is in line with her need to progress. Her parents and stepfather are ambitious characters who have become the cause of basic anxiety in Ziba’s life. Therefore, Ziba does not have a safe margin at home, but she and her father are under the influence of basic anxiety tactics to control neurotic crises against environmental tensions. As the father, mother, and stepfather maintain the safe conditions of the home and family environment, each in a way in all Situations is usurping and Ziba is facing a family neurotic crisis. Therefore, Ziba is a realistic and non-neurotic personality that controls basic anxiety, is flexible to environmental conditions and social status of people, and creates a balance between self, environment and three opposing defensive strategies to grow by relying on the real self and eliminating the ideal self. Slow down, be on a normal path and do not harm yourself or others.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: Farhad Hassanzadeh
  • The Novel of Call me Ziba
  • Karen Horney
  • Social Psychoanalysis
  • Fundamental Anxiety
منابع و مآخذ
کتاب‌ها
ـ برزگر، ابراهیم. (1395). روان‌شناسی سیاسی، چاپ پنجم، تهران: سمت. 
ـ حسن‌زاده، فرهاد (1395). زیبا صدایم کن، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ـ شاملو، سعید (1392). آسیب‌شناسی روانی. تهران: رشد.
ـ شاملو، سعید (1388). مکتب‌ها و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت، چاپ نهم، تهران: رشد.
ـ شولتز، دوان پی. شولتز، سیدنی الن (1389). نظریه‌های شخصیت؛ ترجمة یحیی سیدمحمدی، چاپ هفدهم، تهران: نشر ویرایش.
ـ هورنای، کارن. (1361). عصبیت و رشد؛ ترجمه محمدجعفر مصفا، چاپ سوم، تهران: بهجت.
ـ هورنای، کارن. (1388). تضادهای درونی ما؛ نظریه‌های سازنده روان‌رنجوری؛ ترجمة محمدجعفر مصفا، چاپ هجدهم، تهران: بهجت.
ـ هورنای، کارن (1399). شخصیت عصبی زمانة ما؛ترجمة محمدجعفر مصفا، چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات بهجت.
مقاله‌ها
ـ آقابابایی خوزانی، زهرا و دیگران. (1400). «کاربست مؤلفه‌های ادبیات مرزی در دو رمان زیبا صدایم کن و دنی قهرمان جهان»؛ نشریه مطالعات ادبیات کودک، سال دوازدهم، شمارة 1،صص 23-54.
ـ ادیم، عبداله و دیگران. (1394). «تحلیل شخصیت شمس و ارتباط وی با مولوی از دیدگاه روان‌شناسی با تکیه بر نظریة شخصیت کارن هورنای». نشریه پژوهش‌های ادب عرفانی (گوهر گویا)، سال نهم، شمارة 2، صص 51-70.
ـ پیرانی، منصور و سلیمیان، مرضیه. (1401). «بررسی مهرطلبی کودکان بر اساس نظریة روانکاوی کارن هورنای: مطالعة موردی: من نوکر بابا نیستم اثر احمد اکبرپور»؛ نشریة پژوهش‌های ادبی بین رشته‌ای، سال چهارم، شمارة 8، صص 25-55.
ـ حجوانی، مهران (مهدی) و مسیبی، زینب. (1401). «تحلیل روایت گذر از کودکی در ادبیات کودک مطالعه موردی: رمان زیبا صدایم کن فرهاد حسن‌زاده»؛ نشریه مطالعات فرهنگی و ارتباط، سال هجدهم، شمارة 68، صص 199-224.
ـ خدیو‌پور، روح‌اله و دیگران. (1401). «تحلیل‌روانکاوانة شخصیت زن رمان دل فولاد بر اساس آراء کارن هورنای»؛ نشریة مطالعات‌ بینا‌رشته‌ای ادبیات، هنر و علوم انسانی، سال دوم، شمارة2، صص 119-142.
ـ رنجبر، محمود. (1397) «تحلیل رئالیسم انتقادی شخصیت پروبلماتیک در رمان زیبا صدایم کن»؛ نشریه نقد و نظریه ادبی، سال سوم، شمارة 2، صص 99-119.
ـ شیخ‌حسینی، زینب و پوریزدانپناه‌ کرمانی، آرزو. (1400). «تحلیل خواننده درون متن در رمان‌های زیبا صدایم کن و هستی»؛ نشریة مطالعات ادبیات کودک، سال دوازدهم، شمارة 2، صص 181-206.
ـ غلامرضایی، محمد و دیگران. (1398). «تحلیل روان‌شناختی شخصیت کودکان در داستان هوشنگ مرادی‌ کرمانی بر اساس نظریه کارن هورنای»؛ نشریه پژوهش‌های بین رشته‌ای، سال اول، شمارة 2، صص 28-44.
ـ نجفی ‌بهزادی، سجاد. (1401). «تحلیل عنوان رمان‌های نوجوان (رمان هستی، زیبا صدایم ‌کن، عاشقانه‌های یونس در شکم‌ماهی) از دیدگاه توصیفی ژرار ژنت»؛ نشریه مطالعات ادبیات کودک، سال سیزدهم، شمارة 1، صص 289-312.
دوره 3، شماره 1
دوفصلنامه ( شماره بهار و تابستان 1403)
فروردین 1403
صفحه 109-128
  • تاریخ دریافت: 20 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 12 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 03 آذر 1403