درآمدی بر بلاغتِ حذف در ادبیات و خوشنویسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان دارای درجۀ استادی از انجمن خوشنویسان ایران

2 عضو هیأت علمی گروه زبان‌ و ادبیات فارسی- دانشگاه کرستان

3 عضو هیات علمی دانشگاه کردستان.

چکیده

حذف از مفاهیم اساسی در حوزۀ زیبایی‌شناسی هنر است که آن را در بنیاد آفرینش‌های گوناگون هنری، گاه به صورتی نام‌آشنا و گاه گمنام می‌توان یافت. در ادبیات، اصطلاح حذف و کارکردهای زیبایی‌شناختی و معنایی آن نزد اهل سخن، شناخته شده و متداول است، اما در خوشنویسی، به رغم اهمیت فراوان و کاربرد بسیار ، همانند دیگر شگردهای بلاغیِ خوشنویسانه، ناگفته و ناشناخته مانده و در رساله‌ها از آن سخنی نرفته‌است. به نظر می‌رسد غرق شدن خوشنویسان در قواعدی که بیش‌تر موجب استخوان‌بندیِ درستِ سازه‌ها و فصاحتِ متن‌های شکلی می‌شود، آنان را از توجه به دستگاه بلاغی خط، غافل کرده است. این مقالۀ بینارشته‌ای به شیوۀ توصیفی_تحلیلی، برای اولین بار با پرده برداشتن از این نکتۀ مهم که خوشنویسی نیز مانند ادبیات، فصاحت و بلاغتِ خاصِ خود را دارد و همان‌طور که سازه‌های زبان، پس از عبور از دو دستگاهِ «فصاحت» و «بلاغت»، وارد ساختارِ آثارِ ادبی می‌شوند، سازه‌های خط نیز از همین مسیر به ساختار آثار خوشنویسی راه می‌یابند، به آشکار کردنِ پوشیده‌ترین پیوندهای ساختاریِ ادبیات و خوشنویسی در قلمرو گستردۀ حذف تا مرز مجازها، استعاره‌های شکلی و دیگر بنیادهای ادبیِ وابسته بدان پرداخته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An introduction to the rhetoric of ellipsis in literature and calligraphy

نویسندگان [English]

  • azad mahmoudi 1
  • Najmeddin Jabbari 2
  • Seyed Ahmad Parsa 3

1 Ph.D. student of Persian language and literature of Kurdistan University master of the Iranian calligraphers association

2 Faculty member at University of Kurdistan

3 Member of the faculty of Kurdistan University

چکیده [English]

Ellipsis is one of the basic concepts in the field of art aesthetics, which can be found in the foundation of various artistic creations, sometimes known and sometimes unknown. In literature, the term ellipsis and its aesthetic and semantic functions are known and common among literary activists, but in calligraphy, despite its great importance and many uses, like other calligraphic rhetorical techniques, it remains unsaid and unknown, and in treatises There is no mention of it. It seems that calligraphers drowning in the rules that mostly lead to the correct structuring of structures and the eloquence of formal texts, have made them neglect to pay attention to the rhetorical device of calligraphy. This interdisciplinary article in a descriptive-analytical way, for the first time by revealing this important point that calligraphy, like literature, has its own eloquence and rhetoric. And just as language structures, after passing through the two devices of "eloquence" and "rhetoric", enter the structure of literary works, calligraphy structures also enter the structure of calligraphy works through the same path. It has revealed the most hidden structural links of literature and calligraphy in the wide realm of ellipsis to the limit of permissible, figurative metaphors and other related literary foundations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Literature
  • calligraphy
  • eloquence
  • rhetoric.ellipsis
  • structural links
منابع 
- ابن خلدون، عبدالرحمن) ۱3۸۲(. مقدمة ابن خلدون . ترجمۀ: محمد پروین گنابادی. تهران: انتشارات علمی و 
فرهنگی. 
- امیرخانی، غالم حسین) ۱39۰(. صحیفة هستی ، قطعات منتخب. تهران: انتشارات کلهر. 
- امیرخانی، غالم حسین) ۱395(. عرصة سیمرغ ، قطعات نفیس. مقدمه: علی شیرازی. تهران: انتشارات رواق 
هنر. 
- امیرخانی، غالمحسین)۱394(. مشق نام لیلی، قطعات منتخب. مقدمه: بختیاری، فلسفی، 
شیرازی. تهران: انتشارات یساولی. 
- امیرخانی، غالم حسین) ۱3۶۸(. یادنامة کلهر . انجمن خوشنویسان ایران. 
/272 محمودی، آزاد. جباری، نجمالدین. پارسا، سیداحمد/ درآمدی بر بالغتِ حذف در ادبیات و خوشنویسی 
- باباشاه اصفهانی) ۱335(. آدابالمشق. تهران: انتشارات یساولی.
- بیهقی، ابوالفضل)۱3۷۶(. تاریخ بیهقی. به کوشش خلیل خطیبرهبر. تهران: مهتاب. 
- جرجانی، عبدالقاهر ) ۱3۸3(. دالئل االعجاز فی القرآن . ترجمه: محمد رادمنش. اصفهان: شاهنامه -
پ ژوهی. 
- جرجانی، عبدالقاهر )بی تا(. دالئل االعجاز فی القرآن . به کوشش محمود محمد شاکر. قاهره: مکتبه 
الخانجی. 
- راوندی، محمدبن علیبن سلیمان)۱9۲۱(. راحهالصدور و آیه السرور. تصحیح: محمد اقبال. 
لیدن: مطبعۀ بریل. 
- عالی افندی، مصطفی) ۱399(. مناقب هنروران. ترجمه: توفیق هـ. سبحانی. تهران: گویا. 
- فضائلی، حبیب اهلل) ۱39۰(. اطلس خط، تحقیق در خطوط اسالمی. تهران: سروش.
- فضائلی، حبیب اهلل) ۱3۶۲(. تعلیم خط. تهران: سروش. 
- قلقشندی، احمد)بیتا(. صبحاالعشی فی صناعهاالنشاء. تعلیق: محمدحسین شمسالدین. 
بیروت: دارالکتب العلمیه.
- سلطانعلی مشهدی)۱335(. صراطالسطور. تهران: انتشارات یساولی. 
- شیمل، آن ماری) ۱3۶۸(. خوشنویسی و فرهنگ اسالمی . ترجمه: اسداهلل آزاد. مشهد: آستان قدس 
رضوی. 
- سنایی غزنوی، مجدودبن آدم) ۱3۷۷(. حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه . تصحیح و تحشیه: 
محمدتقی مدرس رضوی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 
- شفایی، احمد) ۱3۶3(. مبانی علمی دستور زبان فارسی . تهران: انتشارات نوین. 
- صفا، ذبیحاهلل)۱3۶۸(. آیین سخن. تهران: ققنوس.
- عبید زاکانی، نظامالدین)مقدمه ۱34۲(. دیوان. تصحیح: عباس اقبال. شرح و تعبیر و ترجمه: 
پرویز اتابکی. تهران: زو ار. 
- عطار، فریدالدین)۱3۶۲(. دیوان. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- کابلی خوانساری، یداهلل)۱3۷۷(. سماع قلم در خط شکسته. تهران: نشرخانه فرهنگ و 
هنرگویا. 
دوفصلنامۀ پژوهشهای میانرشتهای زبان و ادبیات فارسی، سال سوم، دور ۀ جدید، شمارۀ اول، بهار و تابستان، ،۱4۰3ص۲۷5-۲3۷ / 273
- کلک مستی) ۱3۸3(. قطعات منتخب خوشنویسی. قزوین: انجمن خوشنویسان قزوین.
- گلستانه، سیدعلی اکبر) ۱3۷5(. گلستانی از گلستانه . مقدمه: زضا مشعشعی. تهران: انتشارات 
یساولی. 
- مجنون رفیقی هروی)بی تا(، رساله های خط مجنون رفیقی هروی . گرداوری: رضا مایل هروی. کابل: 
وزارت اطالعات و کلتور، ریاست کلتور و هنر انجمن تاریخ افغانستان. 
- مشعشعی، غالمرضا)۱39۱(. احوال و آثار درویش عبدالمجید طالقانی. تهران: کتابخانۀ 
مجلس شورای اسالمی. 
- موسوی، سیدمهدی)۱3۸۲(. فرشتهها خودکشی کردند. تهران: مؤلف. 
- مولوی، جاللالد ین محم د) ۱3۷3(. مثنوی معنوی، تصحیح: رینولد. ا. نیکلسون. به اهتمام: 
نصراهلل پورجوادی. تهران: انتشارات امیرکبیر. 
- میرعلی هروی)۱39۲(. منتخبی از مرقعات ایران و هند در موزههای جهان. مقدمه: غالم-
حسین امیرخانی. گردآوری: محمدمهدی زارعدار. به اهتمام: بابک حجازی. کرج: انتشارات 
رواق هنر.
- میرعمادالحسنی سیفی قزوینی) ۱39۲(. پادشاه ممالک خط ، منتخبی از آثار خوشنویسی و نگارگری 
در موزه های جهان. مقدمه: امیراحمد فلسفی. گردآوری: محمدمهدی زارعدار. تهران: انتشارات 
هنرکدۀ کرج. 
- میرعمادالحسنی سیفی قزوینی) ۱3۸۲(. قطعات منتخب استاد بزرگ خط نستعلیق. مقدمه: 
غالمحسین امیرخانی. تهران: انتشارات یزدانی. 
- نیمۀ دیگر)۱39۱(. ، مجموعة مرمتها و آثار سنتی آیدین آغداشلو. تهران: ادارۀ کل میراث 
فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و موزۀ رضا عباسی.
- همایی، جالل الدین) ۱3۸۰(. فنون بالغت و صناعات ادبی. تهران: هما.
مقاله 
ترجانیزاده، احمد)۱33۷(. امام عبدالقاهر جرجانی. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه 
تبریز، پاییز شمارۀ ،4۶ سال دهم، ص -۲43 .۲۲9 
/274 محمودی، آزاد. جباری، نجمالدین. پارسا، سیداحمد/ درآمدی بر بالغتِ حذف در ادبیات و خوشنویسی 
عزیزی، مجید و دالوند، یاسر) ۱4۰۰(. استخدام پرورده، گونهای نویافته در بالغت فارسی. فنون 
ادبی، سال سیزدهم، بهار ،۱400 شمارۀ ،۱ صص.97-۱۱4 
نجفی، سیدرضا)۱3۷9(. بالغت حذف و ایجاز و رابطة آن با مجاز. مقاالت و بررسیها، دفتر 
،۶۸ زمستان ،۷9 صص -۱۷۰ .۱53 

دوره 3، شماره 1
دوفصلنامه ( شماره بهار و تابستان 1403)
فروردین 1403
صفحه 237-275
  • تاریخ دریافت: 15 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 25 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 02 دی 1403