نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین.
2 دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین،ایران.
3 دکترای زبان و ادبیات فارسی استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
چکیده
حکایتهای عرفانی میتواند یکی از منابعِ ارتقای هوش معنوی در کودکان باشد؛ اما ازآنجاکه بخشی از این حکایات با اقتضائات ذهنی و شناختی کودکان در تضاد است، تعیین ملاکها و معیارهایی که بتواند پاسخگوی ذهن جستوجوگر و معناجوی کودکان باشد، ضروری مینماید. هدف این پژوهش ارائه الگوهایی برای انتخاب حکایتهای عرفانی مناسب کودکان بهمنظور تقویت هوش معنوی آنهاست. در این پژوهش، با بهرهگیری از نظریه رشد شناختی پیاژه و مبانی روانشناختی درخصوص هوش معنوی برآنیم تا، به روش توصیفی ـ تحلیلی، معیارهایی برای گزینش آن دسته از حکایات عرفانی که قابلیت ارتقای هوش معنوی کودکان ازطریق بازنویسی، بازخوانی و بازآفرینی را دارند، معرفی نماییم. نتایج پژوهش حاکی از آن است حکایتهایی که دربردارنده مفاهیمی همچون ترویج ارزشها و فضایل انسانی، تکیه بر منابع معنوی در حل مشکلات، تعالیبخشی و حس تقدّس به مابعدالطبیعه هستند در ارتقای هوش معنویِ کودکانِ مرحلة تفکر عینی موثر خواهندبود.
واژههای کلیدی: حکایات عرفانی، کودکان، هوش معنوی، پیاژه
عنوان مقاله [English]
Criteria for selecting mystical stories to strengthen the spiritual intelligence of children in the stage of objective thinking
نویسندگان [English]
1 Dpartment of Persian language and litreture ,faculty of humanities , Imam Khomeini international university,Qazvin.
2 Dpartment of Persian language and litreture ,faculty of humanities , Imam Khomeini international university,Qazvin.Iran
3 Assistant Professor, Department of Persian Language & Literature, Faculty of Literature & Humanities, IKIU university, Qazvin, Iran
چکیده [English]
Mystical stories can be one of the practical sources for improving spiritual intelligence in children; But since some of these stories are in conflict with the mental and cognitive requirements of today's children, it is necessary to determine criteria and standards that can respond to the searching and meaning-seeking minds of children. The purpose of this research is to provide models for choosing suitable mystical stories for children so that their spiritual intelligence can be improved through them. The psychological basis of the current research is Piaget's theory of cognitive development and spiritual intelligence. This research, using a descriptive-analytical method, examines those mystical stories that have the ability to improve spiritual intelligence in children, of course, through rewriting, rereading and re-creating children. The results of the research indicate that stories that include concepts such as promoting human values and virtues, relying on spiritual resources to solve problems, exaltation and a sense of sanctity to the metaphysical will be effective in improving the spiritual intelligence of children at the stage of objective thinking.