خوانشی روان‌کاونه از کتاب 365 قصه برای شب‌های سال با تکیه بر آرای آبراهام مزلو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی گنبدکاووس

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گنبد کاووس

3 دانشیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه گنبد کاووس

چکیده

یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌های بسترسازی در جهت سیر صعودی و خودشکوفایی در کودکان، استفاده از کتاب‌های قصه و داستان است. جستار حاضر، در پی آن است تا با نگاهی توصیفی – تحلیلی و استفاده از رویکردی میان-رشته‌ای، کتاب 365 قصه برای شب‌های سال را از دریچه‌ی هرم آبراهام مزلو مورد بررسی قرار دهد و برای پرسش‌هایی از قبیل اینکه: آیا داستان‌ها و قصه‌های موجود در کتاب 365 قصه برای شب‌های سال، می‌تواند در ارتقای شخصیت کودکان مفید باشد؟ و نمودهای گوناگون نیازی‌های چهارگانه هرم مزلو، که مقدمه‌ای برای رسیدن به خودشکوفایی است، به چه شکل‌هایی در این کتاب جلوه‌گر شده‌اند، پاسخی بیابد. بر اساس یافته‌های پژوهش: بیشترین بسامد نیاز‌های فیزیولوژیک با مصداق‌هایی مثل نیاز به خوراک و نیاز به خواب، نیاز‌های ایمنی با مصداق‌های چون: حمایت والدین، نظم، مقابله با ترس؛ نیاز به عشق و تعلق خاطر با مصداق‌هایی چون مورد پذیرش گروه بودن، کمک کردن و نوع‌دوستی، دوست داشتن و دوست داشته شدن؛ و در نهایت نیاز به احترام و عزت نفس با مصداق‌هایی چون: احترام به خود و عزت نفس، مورد احترام واقع شدن در داستان‌های این کتاب نمود یافته است که می‌توان امید داشت کودکان با آشنایی با این نیازها و فراتر رفتن از آنها، به سمت دستیابی به شخصیتی خودشکوفا پیش بروند. همچنین زبان و فضای کودکانه سبب شده است تا این بسترسازی به صورت طبیعی‌تر جلوه‌گر نماید و کودکان ضمن هم‌ذات‌پنداری بتوانند ارتباط هر چه بیشتر با تعالیم کتاب برقرار کنند.

عنوان مقاله [English]

A Psychoanalytic Reading of the Book 365 Stories for the Nights of the Year Based on Abraham Maslow's Theories

نویسندگان [English]

  • batol qorbani 1
  • morad esmaeeli 2
  • mona alimadadi 3

1 Master's student of Persian language and literature at Gonbad Kavos University

2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Gonbad Kavous University

3 Associate Professor, Department of Persian Literature, Gonbad Kavos University

چکیده [English]

Nowadays one of the most important and effective methods for conveying educational content to children, is through storybooks and tales. The present essay seeks to answer the question of how the four basic needs, which Maslow believes must be fulfilled in order to achieve self-actualization, are reflected in the book *365 Stories for the Nights of the Year*, using Maslow's psychoanalytic theory. Based on the findings of this research, the most frequent occurrences of physiological needs are reflected in examples such as the need for food and sleep, safety needs are reflected in aspects like parental support, order and stability, and overcoming fear; the need for love and belonging is shown in examples such as being accepted by a group, helping others, kindness, and being loved; and finally, the need for esteem and self-respect is manifested in examples like gaining new scientific knowledge, recognizing one's talents and abilities, respecting others' wishes and choices, avoiding mockery, and being invited to help others. It is hoped that by becoming familiar with these needs and surpassing them, children will progress toward achieving a self-actualized personality.

دوره 4، شماره 1
دوره 4، شماره 1، فروردین 1404 (دو فصلنامه (شمارهبهار و تابستان 1404))
فروردین 1404
صفحه 1-26
  • تاریخ دریافت: 27 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 27 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 05 خرداد 1404